vrijdag 23 januari 2015

Wat een gezeik …

Allereerst excuses voor de wat banale titel. Het beschrijft echter het beste wat momenteel een hot item is in ons leven met Seth: plassen en alle perikelen daaromheen! Als u nu aan het eten of drinken  bent, kunt u beter de blog wat later lezen ...

Seth kan plassen, daar twijfelen we niet aan! Seth heeft echter geen idee wanneer hij dat moet doen. Sterker nog, hij lijkt zijn aandrang niet te voelen en verzamelt daarom gerust 18 tot 20 uur zijn plas. Als je dan 1,5 liter per dag aan sondevoeding krijgt, kunnen we jullie verzekeren dat hij heel wat plas verzamelt. Eindelijk is er iets waarin hij waarschijnlijk iedereen ruimschoots overtreft. En bij deze durven we zelfs een weddenschap aan: iedereen die een grotere plas verzamelt dan Seth krijgt een flesje appelsap of bier. Hier ligt de lat: bij 600 milliliter! (bewijsvoering met een foto is voldoende :-))

Nu wat serieuzer: zoveel plas in één keer, daar kan geen luier tegenop. Resultaat: kletsnatte kleding, minstens elke dag. Een volle blaas waarvan je niet weet hoe hem te ledigen is ook geen pretje, dus een … humeur. Plassen wanneer het niet uitkomt, helemaal nat in je rolstoel in het winkelcentrum, of als je net een leuke activiteit hebt op het KDC, of als je net schoon gedouched in bed ligt. Daar moest een einde aan komen. Dus sinds twee weken catheteriseren we Seth drie keer per dag.

Regelen dat dat mogelijk werd, had heel wat voeten in de aarde. Of beter gezegd: in de sneeuw! We besparen jullie het meeste, maar na heel wat heen en weer bellen, mailen en appen,  door ons en onze thuisverpleegkundige, heeft zelfs onze kinderarts vanaf haar skivakantie gemaild en gesms’t om een verpleegkundig team te regelen. Nu kan Seth ook op het KDC plassen. Dat scheelt een hoop gez...!